zaterdag 10 en zondag 11 november - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fam. Delft - WaarBenJij.nu zaterdag 10 en zondag 11 november - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fam. Delft - WaarBenJij.nu

zaterdag 10 en zondag 11 november

Door: ...

Blijf op de hoogte en volg Fam.

12 November 2012 | Nederland, Katwijk-Midden

Regen achtig,met aardig wat wind ,dat was vanmorgen het weerbeeld in Peking.
Op het programma stond een tochtje naar het plein van de hemelse vrede.

We lieten ons door het weer niet weerhouden en zijn ,na ons goed te hebben ingepakt,vertrokken.
Een taxi bemachtigen ging ,(naar locale begrippen )tamelijk vlot .
En na een rit van ongeveer drie kwartier arriveerden we bij de buitenmuren van de verboden stad .

Ter verhoging van de feest vreugde, begon het nog iets harder te regenen.
Met z'n vijven (Alexia) in de draagband,en gewapend met paraplu's liepen we richting het plein.

Vanwege het partij congres was de bewaking verscherpt en voor we
het plein op konden, werden we eerst gefouilleerd en moesten we door een detectie poortje. Na al deze formaliteiten stonden we dan op het grootste plein ter wereld.

Indrukwekkend was het zeker en onder toeziend oog van Mao tse toeng...(een levens groot portret) liepen we een stuk het plein op .

Rondom het plein de gebouwen van de Chinese Communistische partij. Opgesierd met honderden rode vlaggen.
En het mausoleum waar de grote leider ligt opgebaard .

Na de nodige foto shots zijn we op onze schreden teruggekeerd.
Een bezoek aan de verboden stad (voormalig keizerlijk paleis)hebben we vanwege het barre weer maar uitgesteld (wie weet komt dat later nog).

Na al deze ontberingen waren we toe aan een bakje troost.

Het eerste hotel naast het plein leek ons een goede locatie

En inderdaad ! Bij Raffels (een hotel keten van Britse origine)
werden we in de hal ontvangen door een Engelse butler die op zeer vriendelijke en hoffelijke wijze ons van de regenattributen
verloste en naar een in engelse defige koloniale stijl ingerichte zaal
geleidde.
De koffie smaakte uitstekend .... aan de wanden portretten van verschillende gekroonde hoofden en wereldlijke leiders die ons op deze plek zijn voorgegaan.
Na de koffie , genoten we van een heerlijke lunch .
Terwijl op de achtergrond een pianiste zorgde voor een muzikale omlijsting.

De tocht werd vervolgd door een wandeling richting de winkelstraat met originele Chinese kraampjes, op gesierd met lampionnen, rode drakenfiguren en slingers.
De versnaperingen als gebakken schorpioenen op een stokje geregen, vonden gretig aftrek en worden kennelijk als delicatesse opgegeten.
Je moet er niet aan denken ,maar uit de reactie van zwager Leen begrijp ik dat hij, in Hongkong dat al heeft uit geprobeerd.......
Hij liever dan ik......
Het regende al die tijd on ophoudelijk en besloten we terug naar huis te gaan!
Na de nodige pogingen vonden we eindelijk een taxi en zo kwamen we in de namiddag nat... maar voldaan weer op de thuislocatie.

Zondag morgen was de lucht opgeklaard en scheen de zon volop.
Met z'n allen zijn we naar de kerk geweest en hebben de dienst in internationale sfeer meegemaakt .
Bij binnenkomst wordt je eerst koffie of chocomel aangeboden
Best wel lekker.. want de buiten temperatuur was niet meer dan 2a3 graden.
De preek was van wat meer diepgang dan vorige week .
De samenzang van Amazing grace was indrukwekkend.
En bij de slotzang verzocht de predikant om dit vers nogmaals te zingen.
Al gaat alles anders toe dan we gewend zijn ,maar Gods Woord is niet gebonden maar doet al wat Hem behaagt ,aan alle plaatsen Zijner heerschappij.

Het verdere van de zondag hebben we in huiselijke sfeer doorgebracht. Pieter had werkelijk heerlijke lasagne gemaakt
die hebben we in gezellige sfeer geconsumeerd.

In de avond (voor ons)was er nog skype contact met het thuisfront, Die zojuist uit de ochtendkerk bij Jan op bezoek waren.

Dat was dan weer de impressie voor dit moment.
Groetjes uit een zonnig Beijing.